WIVOC H1 – VOLGA H1 3-1

30 oktober 2019

Prof.Dr. Bertus Bovenhands schrijft:

Mijn vriend, Joop Knoop, beste lezeressen en lompe lezers, heeft de smaak te pakken. Zijn laatste bijdrage in mijn column is door velen met waardering ontvangen. Dat kan helaas niet gezegd worden van zijn kritische noten. Veelal wordt jullie Joop Knoop verguisd, verwenst, bekritionderuitgeschoffeld, of uit het bestand verwijderd. Nu heeft hij gelukkig een huid voor de kop als een olifant voor de knieën en kan hij leven met het feit dat deze site nog nooit zoveel is bezocht, sinds zijn kritiekloze schrijfsels er in verschijnen.

Ik, Bertus Bovenhands, wil jullie echter het volgende schrijfsel van Joop Knoop niet onthouden. Lees maar!

WIVOC H 1-VOLGA H1 3-1

Het moet jullie misschien niet helemaal bekend zijn, maar Joop Knoop zit boven op het nieuws. Hij leest elk berichtje over Volleglazen gretig en uiterst kritisch.

Nee, lieve kinderen, Joop Knoop ontgaat weinig óf het moet zich achter zijn brede rug afspelen óf in het geniep achter één of andere elleboog.

Zo valt ’t Joop Knoop telkenmale weer op, dat De Gelderlander erg weinig of geen aandacht besteedt aan het Wehlse volleybalgebeuren.

Met name het bij vlaagjes succesvolle dames 1 team van VOLGlAs en vooral al die andere prachtige damesteams krijgen te weinig aandacht in dat boerenkoolblaadje.

Eén afgelopen maandag las ik in De Gelderlander een verslagje van de onbelangrijke wedstrijd VOLGA versus Wivoc. Wat ik daar las, lieve kinderen, wil ik in deze brief integraal afdrukken.

Een schitterend voorbeeld om  jullie aan te tonen wat een ‘zjoernalist’ zoal doet om jullie cluppie naar beneden te halen. Joop Knoop heeft de schrijver , dat heerschap eens even ongezouten via een APP–je (Joop Knoop gaat met zijn tijd mee) de waarheid in de schoenen geschoven. Lees eerst maar eens.

Wivoc H1- Volga H1 3-1

W’wijk-De mannen van Volga heren 1 speelde tegen de Wivoc heren bedroevend slecht.Van de 25 passes in de 1e set vlogen er zeker 18 richting argeloze toeschouwers. Balopgooier Bartinus I’m-the-King kreeg er koude handen en een stijve nek van. Het blok bleek een onvervalste gatenkaas. De Gaand’rense heren verloren dik tegen de ploeg uit Winterswijk met 3-1.

Oordeel nou zelf, lieve kinderen, “van de 25 passes in die set vlogen er 18  richting argeloze toeschouwers.  Dit kun je niet maken, vind ik.  Het is waar, zo hoorde Joop Knoop van een nietsvermoedende en zorgeloze tribuneklant, dat het publiek erg druk en bezig was om de wedstrijdbal richting speelveld terug te stompen.

Eén, zich zjoernalist noemend mannetje, dient zo’n keihard feit te verzachten in de trant van:

De serve was dermate moeilijk en de bal dusdanig niet helemaal rond, dat de passes richting publiek dwarrelden” (Bijvoorbeeld)

En dan die hatelijke, vernietigende opmerking: “ Bartinus I’m-the-King kreeg.. . en een stijve nek “ Had dat nou niet anders gekund? Joop Knoop vernam van één van zijn vriendinnen Nel Zettup, dat Bartinus ( een rustige stoere bink trouwens) zo verbaasd en verrast werd door een (hè hè eindelijk) goede pass, dat hij eerst kijkend richting publiek, vanwaar hij de ketser wederom verwachtte, de bal via gespreide handen pardoes tegen de borst voelde stuiteren.

Nee, Joop Knoop had het anders verwoord, minzaam verachte rioolnalist van De Gelderlander. Ik had geschreven: “De pass was zo moeilijk, dat de aanvalsters van WiVOC  er geen raad mee wisten” of  “De Gaandrenezen verrasten telkens het Wivocse blok met strakke passes en de spelverdeler scoorde zo af en toe met gecamoufleerde schijn set-ups” (bijvoorbeeld)

Joop Knoop vindt, dat moet jullie nu toch wel duidelijk zijn geworden, dat er te negatief over onze heren wordt geschreven. Ze hadden zich knap aan de kop van de ranglijst geplaatst, dat draagt jammer genoeg niet altijd bij aan enige bescheidenheid, maar toch, de tere en snel geraakte mannenzieltjes verdienen het niet om grof gekwetst te worden.

Ik heb die verslaggever en de leedvermakendeschaterlachende trainer  dan ook even stevig op hun plaatsjes gezet. Hij, die journalist, voelde zich stevig in het kruis getast, het had hem pijn gedaan. Dat kon wel eens waar zijn, want zijn stem was na ons twistgesprek een stuk hoger. Hij beloofde, op zijn knietjes en met sopranen stem beterschap en zo hoort het ook. Zout erover! Anders schrijft jullie Joop Knoop die ver-slag-haal-zinsels  zelf wel voor de krant.

Veel liefs van Joop Knoop

Een prettig gestoord mens die Joop Knoop. Van hem, zo kon je lezen en bijna proeven, heb ik het vak geleerd.

Volgende keer misschien wel meer van hem. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat hij mij probeert weg te drukken uit de column van mij.